کد مطلب:315401 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:237

فرمایش خداوند کریم به جبرائیل راجع به پیامبر اکرم
در لیله معراج خطاب از مصدر جلال رسید به جبرئیل كه محمد صلی الله علیه و آله را به زیر هفتاد هزار پرده غیرت متواری گردانیدم. امشب یك پرده از جمال او بردار تا نظاره كنندگان عالم اعلا حسن و جمال را ببینند و آنگاه جبرئیل یك پرده برداشت، نوری پدید آمد كه از پرتو آن نه نور عرش را جلوه ای ماند و نه كرسی و نه آفتاب و ماه و ستارگان را. بعد از آن خطاب آمد: یا محمد چند غم امت داری امشب یك پرده از هفتاد پرده برداشتیم نور عرش و كرسی و لوح و قلم و آفتاب و ماه و ستارگان محو و



[ صفحه 98]



مضمحل شد، فردای قیامت اگر تمامی این هفتاد هزار پرده را برداریم عجب مدار كه تمام معاصی امت در جنب آن ناچیز و نابود گردد [1] و در این موقع مقتضی دانستم كه اشاره نمایم به اینكه حكماء گفته اند بایستی بین ظل و ذی ظل تناسب بوده باشد و نظام موجود در ظل كاشف از نظام موجود در ذی ظل است به مصداق آیه مباركه الم تر الی ربك كیف مد الظل [2] همه عالم ظل وجود حق می باشند و دیگر اینكه جمال نیست مگر همان تناسب اجزاء موجود در شی ء پس بنابراین جمالی كه در سلسله موجودات عالم ناسوت مشاهده می شود ظل جمال و تناسب عقول می باشد تا برسد به نظام عقلانی عقل اول تا نظام در مرتبه فیض مقدس الخ و اینكه بدن ظل نفس است و هر قدر نفس دارای بها و روشنی باشد در بدن اثر می كند و آثارش از بدن ظاهر می گردد. این است كه در حدیث دارد اطلب الحاجة من حسان الوجوه [3] حال اگر كسی گوید دیده شده است بعض مردمان با صورت خوب دارای سیرتهای سوء یا بالعكس می باشند جوابش آن است كه آن قاعده ی كلیه جاری است منتهای مراتب اخلاق رذیله در بعضی كسبی می باشد. مقصود آن است كه چون انوار مقدسه محمد صلی الله علیه و آله و آل محمد علیهم السلام مجاری و مجالی جمال و كمال حق جل و علا بوده اند و واسطه ی فیض اقدس و نظام احسن می باشند و در عالم ناسوت و جسمانیت نیز از تمام مردم خوش صورت تر و نمكین تر و ظاهر و باطنشان نیكو صورت و سیرت بوده و هستند.


[1] بحارالانوار ج 18 باب المعراج.

[2] سوره ي فرقان آيه ي 45. ترجمه: آيا نمي بيني كه پروردگارت چگونه سايه را گسترد.

[3] قضاء الحوائج (ابن أبي الحديد) ص 58. ترجمه: حاجت خود را از زيبا رويان بخواه.